Magda M. blog: 20 dni do czystego domu - posprzątaj dom na błysk na Święta!

23 listopada 2017

20 dni do czystego domu - posprzątaj dom na błysk na Święta!

20 dni do czystego domu

Przedstawiam Ci owoc mojej ostatniej wytężonej pracy. Planer 20 dni do czystego domu - wyzwanie, które stworzyłam przede wszystkim dla siebie, bo zawsze miałam problem z organizacją czasu i przestrzeni, ale również dla Ciebie - czytelniczki, która również nie czuje się perfekcyjną panią domu i chce nad tym popracować. Opracowałam dwudziestodniowy plan sprzątania wraz z wersją do wydruku i odhaczania zrealizowanych zadań. Wyrobisz się przed świętami, a co lepsze, nie spędzisz na sprzątaniu całe dnie, a maksymalnie dwie godziny dziennie. Dołącz do mnie!

Nigdy nie należałam do tych, które w domu radzą sobie perfekcyjnie. Na pytanie: 'Jak utrzymać porządek przy dwójce dzieci' bez skrępowania odpowiadam 'Nie mam bladego pojęcia!'. Chcę jednak spróbować nowej metody i zrobić coś, czego nie robiłam nigdy dotąd.

TRZYMAĆ SIĘ PLANU.


20 dni do czystego domu


Plan sprzątania 20 dni do czystego domu to pełna rozpiska, która wskazuje co, w którym pomieszczeniu posprzątać danego dnia. Wersja podstawowa zakłada wysprzątanie 3-pokojowego mieszkania, w którym mieści się salon, kuchnia, łazienka, sypialnia, przedpokój, pomieszczenie gospodarcze lub piwnica, balkon lub taras i CO NAJWAŻNIEJSZE dla każdej mamy ;) - pokój dziecięcy. Ale nie martw się, jeśli pomieszczeń masz mniej lub więcej, podpowiem Ci, jak to zorganizować, by wszystko miało ręce i nogi.

Oto, jakie miałam założenia przy tworzeniu planu 20 dni do czystego domu:


  • najpierw sprzątamy pomieszczenia, w których spędzamy najmniej czasu = są najmniej użytkowane. Dzięki temu po skończeniu nie musimy (a przynajmniej nie powinniśmy) zaczynać od początku. 
  • W każdym pomieszczeniu zaczynamy od 'grubszych' spraw, później przechodząc do zadań łatwiejszych, zgodnie z zasadą, że:
  • zaczynamy od góry, kończymy na dole. Dodatkowo:
  • wszystkie rzeczy, które znalazły się w danym pomieszczeniu 'jakoś' czy 'przez przypadek' organizujemy w jednym miejscu, na przykład kartonie czy reklamówce, a później wszystkie odkładamy na miejsce, bądź takie miejsce im organizujemy. Dzięki temu unikniemy rozpraszania się i robienia stu kilometrów po domu. Ponadto:
  • są rzeczy, które TRZEBA robić codziennie i niezależnie od tego wyzwania, nie wliczają się one w czas sprzątania przeznaczony na zrealizowanie planu.

Co zrobić, jeśli mam mniej/więcej pomieszczeń niż zakłada plan


Jeśli pomieszczeń jest mniej - wyrzuć pomieszczenie, którego nie masz. Proste i logiczne. Schody zaczynają się, gdy pomieszczeń jest więcej, ale to spokojnie da się zorganizować.

Ustal, które z pomieszczeń są najmniej używane. Jeśli masz więcej niż trzy/cztery pokoje zapewne część z nich po prostu leży i czeka na gości/nowych członków rodziny/znalezienie im przeznaczenia. Posprzątaj je według planu dla SYPIALNI modyfikując go odpowiednio do pomieszczenia. Jeśli w pokoju nie ma łóżka wiadomo, że nie będziemy w nim zmieniać pościeli. Możesz lecieć pomieszczenie po pomieszczeniu, ale ja zrobiłabym to tak, że wdrożyłabym DZIEŃ 3 we wszystkich tych pokojach (jeśli się da - we wszystkich jednego dnia, jeśli nie - rozłożyłabym prace), DZIEŃ 4 we wszystkich pokojach i DZIEŃ 5 we wszystkich pokojach. Tylko od Ciebie zależy, czy czas potrzebny na wykonanie wszystkich zadań się wydłuży, czy może uda Ci się trzymać planu i nie przekroczyć 20 dni. Zresztą, zawsze możesz nadrobić później, jeśli tylko będziesz miała czas i/lub ochotę.

Fajnie też, jeśli do porządków dołączą się pozostali domownicy. Możecie wtedy sprzątać na zmianę lub działać wspólnie jeszcze bardziej minimalizując czas przeznaczony na sprzątanie.

Mam jeszcze dla Ciebie jedną wskazówkę dotyczącą okien - jeśli chcesz, przeznacz jeden lub dwa dni, żeby ogarnąć tylko okna i firany. Ja wolę rozdzielić ten etap na pomieszczenia, nie mam wtedy wrażenia, że się jakoś specjalnie namachałam, a efekt jest ten sam :)

Oto pełny plan 20 dni do czystego domu, możesz go ściągnąć bezpośrednio ze zdjęcia (zapisz je po kliknięciu prawym klawiszem) lub pobrać go TUTAJ w lepszej jakości.

20 dni do czystego domu

Pamiętaj, by oprócz codziennego odhaczania zadań każdego dnia lub w zależności od potrzeby:

  • odkurzać i myć podłogi
  • robić pranie i prasowanie
  • odkładać rzeczy na swoje miejsce (u mnie najgorszy punkt!)
  • zmywać i ogarniać kuchnię
  • dbać o czystość toalety
  • i oczywiście robić wszystko inne, co wyda Ci się konieczne. Jeśli będzie to NIC - spoko, zazdroszczę :)

I pamiętaj - NIE MUSISZ! CHCESZ! Prawda? 

Życzę Ci powodzenia oraz dużo silnej woli i konsekwencji :) Niech Twój dom na święta rozbłyśnie nie tylko choinkowymi lampkami, ale również czystością, przy Twoim minimalnym dziennym wysiłku!

22 komentarze:

  1. super! może się przydać :) gdyby nie to, że u mnie nie idzie sprzątać do przodu bo dziecko zajrzy wszędzie sama bym taki plan zrobiła ;) a poza tym nie lubię sprzątać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Monika z Nawigatora Zmian23 listopada 2017 11:46

    Fajnie to ujęłaś graficznie, bardzo mi się podoba:)

    OdpowiedzUsuń
  3. a ja w tym roku mam luz jade na święta do dziadków :P tam bede pomagać i sprzątać zresztą uważam że jak codziennie się sprzata to jest czysto i nie trzeba sprzatać "na świeta"

    OdpowiedzUsuń
  4. piękna! to bardzo dobry pomysł. Z takim planem, nie narobimy się przed samymi świętami na tyle paść przy stole. Wypróbuję i skorzystam ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pomysł nawet fajny, ale motywacji brakuje. Jest wiele bardziej interesujących rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wow, super plan, jestem pod wrażeniem! Na pewno skorzystam ze wskazówek :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie 20 dni, ale do porodu :) I to niecałe ;) W tym roku świąteczne porządki spadają na męża. Mam nadzieję, że sprosta zadaniu ;) Nie wyobrażam sobie, by w święta dom miał rozbłysnąć tylko lampkami choinkowymi....

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajny pomysł ze sprzataniem na raty. Zwłaszcza, gdy nie ma się lub nie chce poświęcać dnia lub kilku na sprzątanie of rana do wieczora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Oby Ci służył ten plan :) Ja chyba zostanę przy swoim - czyli kilka dni pod rząd wytężonej pracy potem spokój :D chociaz na bieżąco staram się ogarniać co konieczne, ale większe porządki to kilka dni wytężonej pracy

    OdpowiedzUsuń
  10. Już niedługo zaczną się Świąteczne porządki. :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wow ! Fantastyczna pomoc :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Monika Słomkowska24 listopada 2017 05:32

    Dla mnie taki plan jest nie potrzebny ponieważ jak sprzątam robię wszystko na raz. Nie rozdzielam tego na kilka dni bo wiem że wtedy większości z tych rzeczy bym nie zrobiła. Wole zebrać się w sobie i poświęcić nawet jeden dzień ale mieć to z głowy ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Pojechałaś po bandzie kochana 😱 kiedy ją to zrobię? Ja jestem wyznawcą harmonijnego bałaganu 😎 nie odkładam na miejsce, nie odkurzam codziennie a mam psa i dziecko 10 miesięczne dziecko wszystko rozrzuca a pies razem z nim nie wiem które bardziej 😌

    OdpowiedzUsuń
  14. Cóż, świąteczne porządki nie należą do moich ulubionych zajęć. Ale jakby wszystko tak ładnie zaplanować, to może da się to polubić? :)

    OdpowiedzUsuń
  15. a ja postanowiłam nie zadręczać się wielkimi porządkami ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. aach,ja lubię widzieć efekty szybko i mam właśnie ten problem, że przy takim modelu zanim sprzątnę całe mieszkanie to już trzeba powtarzać sprzątanie w większości pomieszczeń. Mam malutkie dzieci i to nie pomaga:) Ale na pewno biorę sobie rozłożenie na raty - bo sam fakt, że chcę zrobić wszystko na raz, powoduje zniechęcenie i często prowadzi do tego,że nie robię nic:) Cóż, u mnie najlepiej sprawdza się Pani, która to wszystko fajnie ogarnia:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Super wpis i świetny wygląd bloga, bardzo mi się podoba :) Fajnie, że tak to sobie rozpisałaś. Ja mam obsesje na punkcie czystości, czasem za dużą, dlatego w tym roku nie będę aż tak dokładna ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Perfect Foundation24 listopada 2017 05:32

    Coś dla mnie, bo też mam dwa skrzaty w domu i sporo do ogarnięcia.

    OdpowiedzUsuń
  19. naszebabelkowo.blogspot.com24 listopada 2017 06:04

    Dla mnie najważniejsza jest systematyczność i nie robienie sobie zbyt dużych zaległości, przez które potem trzeba się przedzierać :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Oj, ja choćbym nie wiem, co robiła, to mój dom nigdy nie będzie czysty, czasem mam wrażenie, że mieszkają z nami jakieś złośliwe gnomy, które ciągle robią bałagan ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. WOW! Dobrze, że do Ciebie trafiłam bo z pewnością skorzystam z Twoich podpowiedzi :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo fajny wpis. Wykorzystam w porządkach świątecznych.

    OdpowiedzUsuń

TOP