A Ty, o której kładziesz swoje dziecko spać?

Dziś przedstawiam Wam niesamowicie pomocny artykuł dotyczący schematu snu u niemowląt i małych dzieci. Od kiedy poznałam te zasady jakość snu, ale i okresów aktywności mojego dziecka uległy znacznej poprawie. Wszystkie wskazówki są autorstwa doradcy dot. snu z Kanady i w oryginale zostały przedstawione na blogu konsultingowym WeeBee Dreaming. Tłumaczę ten tekst ze względu na to, że ma on moim zdaniem ogromną wartość, a w polskojęzycznych artykułach nie znalazłam tak dokładnie ujętych informacji. Mam nadzieję, że i Wam się przyda!

‘Znacząca ilość problemów ze snem, z jakimi się spotykam jest wynikiem zbyt późnego kładzenia dziecka spać. Czas aktywności pomiędzy ostatnią drzemką dnia a snem nocnym jest najbardziej znaczący. Mam na myśli, że jeśli kładziemy dziecko spać za późno lub zbyt przeciągamy jego czas aktywności, możemy doświadczać częstszych pobudek w nocy, niespokojnego snu i wczesnego wstawania rano. Niezmiernie ważne jest trzymanie się pór kładzenia dziecka spać. O której położylibyście do snu 8-latka? Chyba nie o 10 wieczorem, prawda? W takim razie, dlaczego maleńkie, zaledwie kilkumiesięczne dziecko miałoby chodzić spać tak późno? Powinno być dokładnie na odwrót – niemowlęta powinny chodzić spać znacznie wcześniej niż starsze dzieci, ponieważ ich zapotrzebowanie na sen jest dużo większe niż dziecka w wieku szkolnym. Poniżej postaram się pomóc wam w ustaleniu idealnych pór usypiania dla waszego dziecka i tego, czy zbyt późny czas na sen nocny jest powodem waszych problemów.

 

Dlaczego wczesne usypianie dziecka jest ważne?

‘Sleep coaching’ pomaga dziecku nauczyć się zasypiać samodzielnie. To, że dziecko potrafi spać, nie oznacza, że będzie ładnie spało w nocy. Żeby pomóc w tym dziecku, jego potrzeby muszą być dopasowane do jego naturalnego rytmu snu.

Niektórzy rodzice myślą, że jeśli ich dzieci zaliczają 11-12 godzin snu między 21 a 9 rano, to ten schemat jest dla nich dobry. Chociaż późniejsze chodzenie spać nie powoduje problemów w ok. 10 % przypadków, to jeśli wasze dziecko wiele razy budzi się w ciągu nocy, rzadko śpi ciągiem dłużej niż 3 godziny, oznacza to, że taki schemat nie jest dla niego dobry. Wielu rodziców sądzi, że kładąc dziecko później spać gwarantują sobie późniejszą pobudkę, ale jeśli dziecko budzi się kilka razy w nocy, późniejsze wstawanie rano jest dla niego rekompensatą za stracony sen nocny. Prawdziwa naturalna pora pobudki ujawnia się tylko wtedy, kiedy dziecko jest dobrze wypoczęte i przespało noc.

Czy powinniśmy ustalić porę usypiania dla naszego dziecka?

Mimo, że istnieje wiele badań udowadniających, że ustalona pora usypiania jest dla dzieci ważna, dotyczą one dzieci starszych – które nie mają drzemek w ciągu dnia. To bardzo ważne – od kiedy nasze dziecko przestanie drzemać w dzień, powinno mieć stałą porę zasypiania każdego wieczoru. Wpływa ona na samoregulację dziecka, wykształcanie pozytywnych zachować i odpowiedniego funkcjonowania w domu i społeczeństwie. Zmienna, a w szczególności zbyt późna pora zasypiania ma długoterminowe, negatywne skutki. Starsze dzieci potrzebują tej stałości, jednak dla niemowląt pora zasypiania jest bardziej elastyczna. Zależy ona od drzemek i aktywności w ciągu dnia, a także poprzedniej nocy. Pora zasypiania może więc wahać się nawet o 2 godziny.

Skąd mam wiedzieć, kiedy położyć dziecko spać?

Jak wspomniałam w pierwszym paragrafie, najważniejsze jest to, żeby nie przeciągnąć zbyt czasu między ostatnią drzemką a snem nocnym, ponieważ to spowoduje przerywany sen. Poniżej, opiszę jak długo powinna trwać ta przerwa i ile drzemek potrzebuje średnio dziecko w każdym wieku. Weźcie jednak pod uwagę, że jeśli ostatnia drzemka jest bardzo krótka, być może będziecie musieli jeszcze bardziej skrócić czas aktywności dziecka.

0-2 miesiące: dzieci w tym wieku ‘ciągle śpią’ i mają 4 lub więcej drzemek w ciągu dnia. Pora snu u noworodków jest naturalnie późna, zazwyczaj ok. 21 lub późniejsza, ale to bardzo ważne, żeby przesuwać usypianie dziecka na wcześniejszą porę około 6/8 tygodnia życia. Do 2 miesiąca pora snu powinna ustalić się między 18 a 20 i powinna nastać ok. 1 godziny po zakończeniu ostatniej drzemki.

3 miesiące: dzieci w tym wieku powinny mieć schemat snu ustalony na 4 drzemki w ciągu dnia, a ostatnia z nich powinna skończyć się do 17. Pora snu powinna nastać nie później niż 1,5 godziny po zakończeniu ostatniej drzemki. Pamiętajcie, że usypianie chwilę trwa, dlatego powinniście kłaść dzieci 15 minut wcześniej, żeby dać im czas na zaśnięcie. Oznacza to, że pora nocy może być nie późniejsza niż 18:30.

4 miesiące: to wiek, w którym dziecko przechodzi z 4 do 3 drzemek w ciągu dnia. Może to oznaczać, że dziecko będzie czasem drzemało 3, a czasem 4 razy, w zależności od tego, o której wstało i od jakości snu podczas drzemki. Jeśli w dzień będziecie mieć 3 drzemki, prawdopodobnie będziecie potrzebować wcześniejszej pory snu. Nie bójcie się wczesnego usypiania dziecka podczas zmiany drzemek – to będzie dla was błogosławieństwo! W 4 miesiącu życia dziecko powinno kończyć ostatnią drzemkę do 17, a pora nocna powinna nastąpić 2-2.25 godziny po zakończeniu tej drzemki. Ponownie – pora nocy nie powinna wobec tego zacząć się później niż o 19:15.

5 miesięcy: w tym wieku dziecko powinno drzemać 3 razy w ciągu dnia. Wszystkie drzemki powinny kończyć się do 17, a pora snu powinna nastąpić po 2-2.5 godzinach od zakończenia ostatniej drzemki – około 19-19:30, co jest bardzo odpowiednią do tego wieku porą zważając na to, że dziecko właśnie straciło cały jeden okres snu, przechodząc z 4 do 3 drzemek w ciągu dnia. 5-miesięczne dzieci  wciąż potrzebują 11-12 godzin snu w nocy z 2 przerwami na karmienie.

6/7 miesięcy: dzieci potrzebują 3 drzemek w ciągu dnia i większość z nich zostaje przy tym schemacie do 8/9 miesiąca życia. Drzemki powinny kończyć się do 17, a pora snu powinna nastąpić 2.25-2.75 godziny po zakończeniu ostatniej drzemki. Najpóźniejsza pora snu wypada więc o 19:45.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({
google_ad_client: “ca-pub-6316133622902785”,
enable_page_level_ads: true
});

8/9 miesięcy: większość dzieci w tym wieku przechodzi z 3 do 2 drzemek w ciągu dnia. Ta zmiana oznacza, że pora snu wypadałaby bardzo wcześnie w dni, kiedy nie uda nam się wcisnąć 3 drzemki, albo dziecko całkowicie ją odrzuci. Nie obawiajcie się usypiania dziecka nawet o 16:45. To nie oznacza, że dziecko wstanie o 4 rano! Pamiętajcie, że mniej snu w dzień oznacza więcej snu w nocy! Naszym celem przy dzieciach poniżej 9 miesiąca życia jest ochrona snu nocnego wszelkimi możliwymi sposobami. Nie ma żadnej zalety w tym, że dziecko pójdzie później spać z powodu późnej ostatniej drzemki, skoro wstaje z płaczem co 3-4 godziny  każdej nocy. Ostatnia drzemka powinna kończyć się do 16, a pora nocna nastąpić po 3-3.5 godzinach od jej zakończenia. Godzina snu to mniej więcej 19:30.

10-18 miesięcy: dzieci w tym przedziale wiekowym mają średnio 2 drzemki w ciągu dnia. Większość dzieci  utrzymuje ten schemat do 13-18 miesiąca życia, ze średnią przypadającą na 15 miesiąc. Nie rezygnujcie z 2 drzemki zbyt szybko – im później wstrzymamy się z tą zmianą, tym łagodniejsze będzie ona miała skutki. Tak jak wcześniej, ostatnia drzemka powinna skończyć się do 16, a pora nocna nastąpić 3-4 godziny po niej. Ważne: kiedy dotrzemy do przejścia z 2 na 1 drzemkę, popołudniowa drzemka skróci się i nie zapewni aż tyle odpoczynku. Oznacza to, że będziemy chcieli skrócić czas pomiędzy tą drzemką a porą nocną, żeby zapewnić dziecku odpowiedni poziom wyspania. Pora snu powinna nastąpić nie później niż o 19-20. Jeśli zauważycie, że dziecko zaczyna budzić się częściej w nocy lub wstawać rano wcześniej niż zwykle, spróbujcie jeszcze wcześniej je usypiać – 2.5-3 godziny po zakończeniu ostatniej drzemki. Jest to normalny schemat, kiedy zbliżamy się do zmiany drzemek.

13-18 miesięcy: dziecko najprawdopodobniej ma już 1 drzemkę w ciągu dnia. Na początku po zmianie drzemek przerwa między drzemką a porą snu będzie dłuższa, ponieważ będziemy przekładać drzemkę na coraz późniejszą godzinę. Kiedy już ustali się ona około południa, pora snu powinna nastąpić po około 4.5-5 godzinach od jej zakończenia. Jak zawsze, drzemka powinna skończyć się do 16.

19 miesięcy – 3/4 lata: drzemka powinna być już stała i mieć miejsce ok. 12:30-13:30 każdego dnia. Większość dzieci utrzymuje 1 drzemkę do 3 roku życia lub dłużej. Na tym etapie nie potrzebujemy jeszcze stałej pory snu, jednak powinna ona nastąpić nie później niż 4.5-5 godzin po zakończeniu drzemki. Drzemka powinna kończyć się do 16, albo nawet wcześniej, jeśli zauważycie, że wpływa to na przesunięcie pory snu na późniejszą godzinę. Być może będziecie musieli budzić dziecko około 15, żeby utrzymać porę snu około godziny 20. To normalne, że pora snu się przesuwa, im później dziecko wstaje z drzemki.

3 lata i więcej: jest to średni wiek, w którym dziecko przestaje spać w ciągu dnia. Nawet jeśli to już nastąpi, powinniście ustalić czas wyciszenia po południu, żeby pomóc dziecku zregenerować siły. Jeśli zauważycie, że dziecko jest drażliwe ok. 14-16, powinniście zabrać je do pokoju, w którym śpi na 45 minuy. Teraz, kiedy dziecko już nie śpi w ciągu dnia, będziemy chcieli ustalić stałą porę zasypiania. Żeby znaleźć idealną, musimy wziąć pod uwagę wszystkie potrzeby dziecka. W wieku 3-5 lat dziecko wciąż potrzebuje 11-13 godzin snu. Jeśli więc budzi się ok. 7 rano, powinno pójść spać między 18 a 20. Eksperymentujcie, która pora jest dla was najlepsza. Jeśli ciężko jest przetrzymać dziecko do 20, przesuńcie porę snu na wcześniejszą godzinę, żeby uniknąć jego przemęczenia. Ponadto, obserwujcie nastrój dziecka w ciągu dnia. Jest on najważniejszym wskaźnikiem jakości i odpowiedniej ilości snu. Wasze dziecko nie potrafi skupić uwagi, łatwo się irytuje, jest humorzaste, roztrzęsione lub krnąbrne? Postarajcie się przesunąć porę snu na wcześniejszą i zobaczcie, czy to pomoże.

Przesuwanie godziny snu na wcześniejszą może brzmieć zniechęcająco, jeśli przedtem dziecko chodziło spać później. Jest to jednak bardzo ważne, ponieważ zapewnia zdrowy, dobrej jakości sen gwarantujący prawidłowy wypoczynek. Przesuwając porę snu upewnijcie się, że poprzedza go uspokajająca rutyna, która sygnalizuje dziecku, że czas na nocny sen, a nie drzemkę. Na początku codzienna kąpiel jest dobrym sygnałem dla dziecka, że nadchodzi noc. Wielu rodziców narzeka, że kładąc dziecko wcześniej spać, drugi rodzic nawet nie zdąży go zobaczyć w ciągu dnia (…). Niestety, dziecko rzadko dopasowuje się do naszego planu dnia, bo jego zapotrzebowanie na sen jest tak duże, że niewiele rzeczy jest od tego ważniejszych (no, może jedzenie!).’
Mam nadzieję, że informacje zawarte w artykule pomogą i Wam uporać się z sennymi problemami Waszych dzieci. A może macie inne, cenne rady? Podzielcie się nimi w komentarzach!

 

EDIT: Moja córka w listopadzie kończy 2 lata. Mimo trzymania się wskazówek, wciąż nie przesypia nocy, Potrafi obudzić się nawet kilkanaście razy. Także nie są to złote rady działające na każde dziecko – czasem po prostu ‘ten typ tak ma’ i musimy się uzbroić w cierpliwość 😉

Cieszę się, że tu jesteś i że interesują Cię moje treści! Bądź na bieżąco i:

- polub moją stronę na Facebooku TUTAJ
- dołącz do mojej grupy Zadbane i zaradne mamy :)
- śledź kadry z naszego życia na Instagramie TUTAJ
- inspiruj się ze mną na Pinterest TUTAJ