Superfoods – co to takiego i co możesz z nich dla siebie wyciągnąć

Superfoods – to popularne ostatnio określenie szturmuje internet. Czym jest super żywność? Czy naprawdę jest o co robić hałas? Czy to coś naprawdę super, czy tylko marketing? Przekonaj się, które produkty zasługują na miano superfood, czy są wśród nich nasze polskie dary natury oraz poznaj przepisy na każdy posiłek dnia z wykorzystaniem super żywności.

Superfood – dlaczego są takie super?

 
Cóż, moim zdaniem, jeśli chodzi o jedzenie, z jakiegoś powodu musiało zasłużyć na miano SUPER. Drogocenne właściwości superfoods są bowiem znane i doceniane bardzo często od wieków!
 
Określenie superfood przywędrowało do nas zza oceanu i produkty, których dotyczy również bywają egzotyczne – najpierw z mianem super żywności mogliśmy spotkać się w przypadku obco brzmiących nazw: chia, goji, quinoa, i tak dalej, z czasem jednak okazuje się, że w naszej rodzimej kuchni i w naszych ogródkach rosną dary natury równie, a nawet jeszcze bardziej drogocenne niż te z dalekich krajów. Kto bowiem odmówi prozdrowotnych właściwości polskiemu czosnkowi, żurawinie czy natce pietruszki? 
 
Według Wikipedii, super żywność to produkty nieprzetworzone o naturalnym pochodzeniu, które są bogate w składniki odżywcze działające prozdrowotnie.
 

Co tak naprawdę mają w sobie Superfoods i co możesz z nich wycisnąć dla siebie? 

 
Oj dużo, a wyciskać z nich można dosłownie i w przenośni 🙂 
 

Superfood – lista produktów

 
Lista produktów zaliczanych do super żywności jest dość często aktualizowana, jest też naprawdę długa! Oto część z najpopularniejszych produktów, które mogą mieć korzystny wpływ na nasz organizm.
 

Superfoods – warzywa

 

jarmuż, szpinak, trawa jęczmienna, natka pietruszki, rukola, rzeżucha, sałata, brokuły, kiełki, pomidory, dynia, bataty, buraki, jarmuż, maca, kalafior

 

Superfoods – owoce

 

jagody goji, awokado, jabłka, czereśnie, żurawina, ciemne winogrona, ananas, banany, aronia, czarna porzeczka, jagody acai, kokos, acerola

 

Superfoods – ziarna

 

quinoa, amarantus, kasza jaglana, kakao, siemię lniane, pestki dyni, sezam

 

Superfoods – mięso

 

tłuste ryby morskie, w szczególności łosoś

 

Superfoods – inne

 

algi morskie, aloes, orzechy, żeń-szeń, echinacea, czosnek, zielona herbata, oliwa, miód, spirulina, chia, kurkuma, imbir

 
Superfoods zawierają też różnego rodzaju suplementy, po które ja sięgam dość ochoczo, po sprawdzeniu ich składu i właściwości. Takie produkty z zawartością drogocennych składników znajdziesz na przykład w ofercie firmy Natural Mojo – firmy, która tworzy fajne rzeczy z w głównej mierze naturalnych składników. Ja mam zestaw dla pięknej skóry, który zawiera:
 

Kapsułki Skin Beauty

 
To taki suplement, który pielęgnuje naszą skórę od środka. Zawiera aloes, pochrzyn, ekstrakt z jagód acai, witaminę E, kwas foliowy, czy biotynę. Między innymi! Piękno pochodzi od środka, a kapsułki Skin Beauty Daily Greens są prawdziwą bombą z drogocennymi składnikami.

 

superfoods natural mojo
 

Niskokaloryczny koktajl True Beauty o smaku owocowym

 
W składzie ma jagody goji, pędy bambusa, granat. Jest idealny jako podwieczorek, gdy obiad był za duży i nie chcemy się już zapychać 🙂 Ma przyjemny, owocowy smak, a przyrządzamy go mieszając proszek z wodą. Ma tylko 28 kcal na porcję, więc możemy wypić go do dowolnego posiłku. Na koniec jako towarzysz suplementacji przychodzi najpyszniejsza herbata jaką piłam, o wymownej nazwie:
 

BeauTea (choć ostatnio jej nazwa zmieniła się na Happy Tea)

 
To wspaniała, liściasto-owocowa herbata, której skład to jabłko, słodkie liście jeżyn, papaja, trawa cytrynowa, hibiskus, łuski owoców dzikiej róży, jeżyny, skórka cytryny, olej cytrynowy, płatki róży, maliny i naturalny aromat. Smak tej herbaty, mówiłam o tym w ostatniej transmisji na żywo, przypomina mi żelki jakie jadłam jako dziecko, mówię Ci, pycha! Składy tych produktów są bardzo dobre, jestem w połowie opakowania tabletek i muszę przyznać, że rzeczywiście mimo zmiany pogody moja skóra jest w lepszej kondycji niż zazwyczaj. Natural Mojo mają bardzo fajną szatę graficzną swoich produktów, co mnie zawsze dodatkowo cieszy jako konsumentkę – wzrokowca.

 

superfoods natural mojo
 

Na hasło MAGDAM20 na stronie Natural Mojo możesz zrobić zakupy z 20% rabatem! Polecam Ci spróbować i przekonać się, jak fajne to produkty na własnej skórze 🙂

 

superfoods natural mojo
natural mojo
 

Przykładowe przepisy z wykorzystaniem superfood

 
Przygotowałam dla Ciebie też kilka przepisów na pyszne i szybkie w przygotowaniu dania z wykorzystaniem super żywności.
 

Śniadanie – pasta z awokado i tuńczykiem

 
Ta pasta to nie jest coś, po zjedzeniu czego powiem: ‘A, może być’ – mimo że nie jestem fanką awokado! Po śniadaniu z nią w roli głównej powiem – ‘Ale pycha!’ – i będę żałowała, że nie zrobiłam porcji na dwa dni. Ha, żartuję! Z tych składników zrobiłam porcję na dwa dni 🙂

 

superfood przepis
 

Składniki

 

– dojrzałe awokado
– puszka tuńczyka w wodzie lub sosie własnym
– pół czerwonej cebuli
– 3 łyżki kukurydzy konserwowej
– 1 łyżka koncentratu pomidorowego (ja dodałam zamiast niego z 3 łyżki domowego ketchupu z cukinii, w przepisie pominęłam też cebulę, bo w nim miałam jej już sporo)
– pół łyżeczki papryki wędzonej
– szczypta czosnku granulowanego
– spora szczypta soli
– spora szczypta pieprzu

 
Cebulę pokrój drobno, awokado też pokrój, tuńczyka i kukurydzę odsącz, wszystko wymieszaj razem, zjedz z pieczywem pełnoziarnistym. Gwarantuję, że będzie dobre, nawet jeśli NIENAWIDZISZ awokado!

 

superfood przepis
 

Drugie śniadanie – zielony koktajl 

superfood przepis
 

Składniki

 

– 300 g melona
– 3 garści jarmużu
– 1 banan
– 1 duże jabłko (ja dodałam 2 małe swojskie jabłka i 1 jabłkogruszkę)
– szklanka soku jabłkowego
– szklanka wody
– łyżka jagód goji

 
Wszystkie składniki, owoce po obraniu i podzieleniu na mniejsze cząstki, zblenduj do osiągnięcia konsystencji jaką lubisz. To prawdziwa petarda dla zdrowia!

 

superfood przepis
 

Obiad 

 
Ponieważ lista superfoods jest naprawdę długa, poniżej wkleję Ci kilka moich przepisów z wykorzystaniem tych produktów, takich typowo obiadowych. Klikając w nazwę dania otworzy Ci się nowe okno z przepisem i zdjęciami 🙂

 

Aloo gobi z pieczonym łososiem

Zupa z dyni

Makaron z pietruszkowym pesto i grillowaną rzodkiewką

 

Przekąska – placuszki z dyni na słodko 

superfood przepis placki
 

Składniki

 

– mus z połowy średniej dyni
– 100 g mąki
– 1 jajko
– 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia lub sody
– 1/2 łyżeczki cynamonu
– 2 łyżki cukru lub innego słodzidła
– do podania: dwie brzoskwinie, gruszki czy jabłka (do karmelizacji)
– 2 łyżki brązowego cukru


Wszystkie składniki oprócz dwóch ostatnich wymieszać 😉 Tadadadaaaam, takie to trudne! Mus z dyni zawsze robię hurtem, więc taka ze mnie cwaniara, że mam, a robię go tak, że kroję dynię na ósemki, wyrzucam pestki i to miękkie, układam skórą do dołu na papierze do pieczenia i piekę w 180-200 stopniach przez 25-40 minut, jak mi się ustawi 😉 Potem dynię blenduję i już. Polecam z całego serca dynie Hokkaido, to te niewielkie, intensywnie pomarańczowe, bo nie trzeba ich obierać ze skóry, która w naszej polskiej dyni olbrzymiej jest strasznie twarda i utrudnia obróbkę.

 

Wracając do placuszków, smażymy je na oleju (może być kokosowy, ale też inny, np. rzepakowy) do złotego koloru. Fajnie podać placuszki z dżemem lub na przykład karmelizowanymi owocami. Wybrane owoce kroimy, podsypujemy cukrem i dość często mieszając dusimy do pożądanego stopnia miękkości. Yummy!

superfood przepis placki

 

Kolacja – fit wrapy z rukolą, łososiem i grillowaną cukinią

 
Co prawda oryginalnie robiłam je na obiad, ale na kolację nadadzą się równie dobrze, taką wiesz, na wypasie 🙂 To moje odkrycie tego lata, a smakiem tego połączenia zamierzam się cieszyć jak długo się da! Przepis znajdziesz tutaj.
 
 
Jeśli lubisz planować swoje posiłki, koniecznie też zobacz i pobierz moje plannery posiłków TUTAJ.
 
I jak, przekonałam Cię do super żywności? A może już od dawna korzystasz z jej dobrodziejstw? Co jest Twoim ulubionym super produktem?

 

*Wpis powstał w ramach współpracy z Natural Mojo

Cieszę się, że tu jesteś i że interesują Cię moje treści! Bądź na bieżąco i:

- polub moją stronę na Facebooku TUTAJ
- dołącz do mojej grupy Zadbane i zaradne mamy :)
- śledź kadry z naszego życia na Instagramie TUTAJ
- inspiruj się ze mną na Pinterest TUTAJ